Blood Flow Restriction Training

Blood flow restriction (BFR) training is een relatief nieuwe vorm van training. Tijdens het trainen worden tourniquets, vergelijkbaar met de tourniquets die worden gebruikt bij bloeddruk meten, om de armen of benen gedaan. De druk in deze tourniquets wordt verhoogd tot tussen de 100 – 200 mmHG. Hoe hoog de druk mo

et zijn wordt per persoon bepaald. Door deze drukverhoging worden aders dichtgedrukt terwijl de slagaders gedeeltelijk open blijven. Het gevolg hiervan is dat met een lichte inspanning een zware training wordt nagebootst. Dit betekent dat je met BFR een training met lichte intensiteit kunt doen, maar de effecten op de spieren vrijwel hetzelfde zijn als met een zware training. Dit heeft een groot voordeel voor bijvoorbeeld revalidatie na een operatie of een aandoening waarbij de gewrichten niet te zwaar mogen worden belast. 

 

Voor wie is BFR?

Getrainde en ongetrainde clienten kunnen gebruik maken van BFR training. Heedft u net een operatie gehad? Dan zou deze techniek gebruikt kunnen worden om sneller weer op kracht te komen en zo kunt u eerder uw sport weer hervatten. Bij artrose is BFR een goed middel om de spieren toch zo sterk mogelijk te kunnen maken zonder veel pijn te ervaren bij de training. Ook ouderen met een verminderde spiermassa kunnen op deze manier hun uithoudingsvermogen, maximale spierkracht, balans, explosiviteit en mobiliteit trainen. 

 

 

Hoe werkt BFR?

Voorafgaand aan de revalidatie wordt een screening gedaan om eventuele risico’s en contra-indicaties uit te sluiten. Daarna wordt per ledemaat bepaald hoe hoog de druk in het tourniquet moet zijn om het optimale resultaat te behalen. Deze druk moet op zo’n manier worden ingesteld dat de doorbloeding in de aders wordt tegengehouden maar dat er in de slagaders nog doorbloeding mogelijk is. Door de verhoogde druk hoopt het bloed, vol met afvalstoffen die ontstaan door de training, zich op in de spier. Door deze afvalstoffen krijgt het lichaam een signaal om de spieren te herstellen. Normaal gesproken bereik je deze mate van me

tabolische stress pas bij een zeer zware training, met BFR training al bij een veel lagere intensiteit. Dit wil echter niet zeggen dat de training niet zwaar aanvoelt! De intensiteit ligt bij BFR op 20-40% van 1RM in plaats van tot 85% bij een reguliere training. Hierdoor komt er minder belasting op de gewrichten en pezen, maar profiteer je toch van de stimulatie van groeihormonen (o.a. mTOR) en testosteron en verlaagt het de aanwezigheid van myostatine. Ook worden de satellietcellen gestimuleerd. Normaal worden deze onder andere gebruikt om de schade aan de spiervezels die ontstaat tijdens het trainen te herstellen. Bij BFR training is er minder schade aan deze vezels, waardoor de satellietcellen worden ingezet om nieuwe spiervezels te laten groeien. Ook stimuleren deze satellietcellen de eiwitaanmaak zodat de spieren worden opgebouwd.  

 

Het voordeel van BFR training is dus dat je vrijwel dezelfde effecten van zwaar trainen hebt voor de spieren, maar niet de belasting op de pezen en gewrichten. Ideaal voor tijdens de revalidatie of gewrichtsklachten!